ארבעה צעדים פשוטים לבניית הורות מודעת

ארבעה צעדים פשוטים לבניית הורות מודעת


מאמר אורח מאת: נגה הילה מותנה – מדריכת הורים

כל אחד מאיתנו היה רוצה שתהיה בידיו “נוסחת קסם” להתמודדות עם האתגרים שבשגרה היומית עם ילדיו, במצבים של התקפי זעם, חוסר ביטחון, בושה, ויסות תגובות, ועוד.

“נוסחת קסם” כנראה שאין בנמצא. הורות וקשרים בין אישיים מחייבים ריכוז ועבודה. השאלה היא כיצד מגיעים לתוצאות רצויות בצורה ממוקדת ואפקטיבית.
בדיוק לשם כך, אני רוצה לתת לכם את היסודות הפשוטים המגיעים בארבעה צעדים, שבעזרת תרגול והטמעה שלהם תוכלו לייצר ולשמר מערכת יחסים מיטיבה עם ילדיכם.

  1. לעצור               
  2. להתבונן
  3. לשאול
  4. לפעול

1. לעצור להפסיק את התנועה והתגובה האוטומטית שלנו. לעצור כדי להיות ערים ומודעים לעצמנו. העצירה מאפשרת לנו לווסת את עצמנו ואת תגובותינו. תדמיינו שיש לכם בלם בראש, כמו מעצור חירום ברכבת, ותמשכו בידית העצירה.

2. להתבונן – לאחר שבחרנו להאט ולעצור, אפשר לעבור לשלב הבא והוא – התבוננות מחדש על המצב. תחשבו על מבט מבעד חלון של מטוס על נוף שאתם רואים בפעם הראשונה. כך תוכלו לקבל תמונת מצב אחרת למה שמתרחש בתוככם, בילדיכם ובמצב כולו. ההתבוננות מאפשרת לנו לנהל את תגובותינו ממקום של שליטה ובחירה, ולא ממקום של תנועה אוטומטית בלתי נשלטת. כך נוכל להתבונן בהתנהגות שאינה מיטיבה איתנו ועם ילדינו, התנהגות שאותה נרצה לשנות ולשפר.

3. לשאול ההתבוננות מאפשרת לנו הקשבה לרגשות שצפים בתוכנו, למחשבות, לכעס ולתסכול. עם אותה ההקשבה הפנימית מתחילות לעלות שאלות. מה קורה לי? כיצד אני רוצה להגיב? מה הילד שלי חווה ברגע הזה? מה יהיו ההשלכות של תגובותיי? כיצד  ארגיש עם התגובה? מה המסר שלי? ומה אני רוצה להשיג בסופו של דבר? השאלות מחדדות את המחשבות שלנו לקראת השלב האחרון של העשייה והפעולה.

4. לפעול – הפעולה שננקוט לאחר שעצרנו, התבוננו ושאלנו – תגיע ממקום שישדר איפוק, מיקוד שליטה פנימי ומחשבה. התגובה שלנו תגיע ממקום בטוח, אסרטיבי, סמכותי ומחובר. ממקום זה נשדר מסרים שעוברים לילדינו בצורה ברורה ובהירה יותר – משום שהדרך שנתווה תהיה ברורה גם עבורנו.

קחו את ארבעת הצעדים האלו, תלו על המקרר, שננו אותם ותראו איך הם משפיעים על התקשורת שלכם עם הילדים.

על בסיס הצעדים האלו ניתן לשפר את מיומנות התקשורת שלך עם ילדך ולמעשה, לא רק מול הילדים, אלא גם בכל מערכת יחסים אחרת ובסופו של דבר, ההתנהלות הזאת תהפוך לחלק בלתי נפרד מההתנהלות שלך ותאפשר שליטה מיטבית בתגובות שלך במצבים השונים.


נגה הילה מותנה
בפגישות אישיות נגה בונה עם ההורים אסטרטגיית תקשורת מותאמת עבור המשפחה, המאפשרת לנהל את אתגרי השגרה בקלות ובטבעיות תוך כדי הטמעת הרגלים שיהפכו להיות חלק בלתי נפרד ממערכות היחסים.

ניתן לבקש שיחת הכרות ייעוץ והתאמה מנגה מהאתר שלה – הדרך למודעות הורית .


תגובות

3 Comments

  1. ליטל גיבור

    נגה היא אישיות כל כך נעימה, רהוטה ומדוייקת. היא לימדה אותי ”לקרוא” את הילדים שלי, להבין אותם, לפעול מתוך חשיבה ממוקדת על המסר שאותו אני רוצה להעביר להם ותוך כדי ללמוד על עצמי כל כך הרבה מתוך חוויית ההורות שאני עברתי בעצמי. אז היום, יותר משנה אחרי ועם קשר רציף של נגה, אני יכולה לומר שמשפחתי צועדת על דרך המלך. עם הפירות שקצרתי (ועדיין) אני נהנית מידי יום עם ילדיי ובעלי שנרתם באופן מדהים לתהליך עקב ההצלחה
    תודה לך נכה היקרה!!! מחכה לעוד סדנאות ולידה ממך על עצמי וילדים

  2. תודה, נגה, על מאמר מעניין. אפילו ללא שום קשר לילדים אני סבור שאת נותנת כאן גם טיפ כללי לחיים. תמיד רצוי לעצור, להתבונן ולתחקר את עצמנו לפני שאנו פועלים. תודה רבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן